Haber

Türkiye’ye yardım haberi Kamboçya’da radyoyu kapattı

Türkiye’ye yapılan 100 bin dolarlık deprem yardımının ardından Kamboçya’da çıkan saçma haber tartışması, ülkenin son bağımsız medya organlarından biri olan “Demokrasinin Sesi”nin (VoD) kapatılmasına yol açtı.

Söz konusu radyo, 9 Şubat tarihli haberinde, deprem yardımına izin veren hükümet belgesinin Kamboçya Başbakanı Hun Sen tarafından değil, Genelkurmay Başkan Yardımcısı olan oğlu Korgeneral Hun Manet tarafından imzalandığını iddia etti. Hun Sen ise VoD’nin bu haberle gerçekleri çarpıtarak oğlunu karalamayı amaçladığını, dış yardıma karar verme yetkisinin yalnızca başbakana ait olduğunu belirtti.

İlgili Makaleler

İnkar sonrası rapordaki yanılgıyı kabul eden VoD, kaynağının bir hükümet sözcüsü olduğunu ve yol açtıkları kafa karışıklığından dolayı üzgün olduğunu belirtti.

Ancak bu açıklama, ülkeyi 38 yıldır demir yumrukla yöneten ve kendisini eleştirenlere ya da bağımsız medyaya karşı sert tavrıyla tanınan Hun Sen’i tatmin etmedi. Kamboçya lideri, söz konusu haber nedeniyle dün VoD’nin kapatılması talimatını verdi. BBC’ye konuşan radyo yöneticileri, yayın lisansının iptaline ilişkin talimatın bugün başkent Punom Pen’deki işyerlerine gelen polis eşliğinde yetkililer tarafından kendilerine bildirildiğini söyledi. Radyo istasyonu daha sonra yayınlarını durdurdu.

Kapatma kararının ardından bir grup protestocu radyo önünde gösteri yaptı.

Radyo istasyonunun bağlı olduğu medya grubu Kamboçya Bağımsız Medya Merkezi’nin yöneticilerinden Ith Sothoeuth, gazetecilere verdiği demeçte, “Şimdilik sessiz kalacağız… Umarız bu her şeyin sonu değildir.”

Hem Khmer hem de İngilizce yayın yapan ve haberlerini internet sitesinde duyuran VoD, 2003 yılından bu yana faaliyet gösteriyor.


Punom PenPhoto’da Demokrasinin Sesi radyosu Ofisi: Heng Sinith/AP Fotoğraf/resim ittifakı

“Sahte bir karar”

İnsan Hakları İzleme Örgütü’nün (HRW) Asya direktör yardımcısı Phil Robertson, Kamboçya hükümetinin “VoD haberciliğini hiçbir zaman sevmediğini ve VoD’un muhtemelen Başbakan Hun Sen’in bağımsız medyaya otoriter yaklaşımı nedeniyle bir süredir başıboş dolaştığını” söyledi.

Robertson, “Ancak bu, Türkiye’ye yardım konulu hükümet belgesini kimin imzaladığı gibi saçma sapan bir bahaneye dayanan abartılı ve gülünç bir kapatma emri için bir mazeret değil” diye ekledi. HRW yöneticisi, “Bu düzmece ve saçma karar, yalnızca hükümetin medyayı daha fazla baskı altına alma yönündeki gerçek niyetini gizlemeyi amaçlıyor.” dedi.

Seçim hazırlığı iddiası

Hun Sen ve partisinin uzun yıllardır her genel seçim öncesi tüm bağımsız sesleri susturmaya çalıştığını belirten Robertson, “VoD peşinde koşmak, 23 Temmuz’da yapılması planlanan seçimin adil ve özgür olmayacağının iyi bir göstergesidir.” Robertson, “Bunun için asıl kaybeden Kamboçya halkıdır” diye ekledi.

Uluslararası Af Örgütü, “Bu açıkça, ülkede kalan son bağımsız medyaya kapıyı kapatma girişimidir” dedi. Örgüt, kapatma kararının “Kamboçya’daki genel seçimler öncesinde diğer eleştirel seslere açık bir uyarı” olduğunu söyledi.

Punom Pen’deki ABD Büyükelçiliği, Kamboçyalı yetkilileri kapatma kararını yeniden gözden geçirmeye davet etti. Almanya ve Fransa Büyükelçilikleri de genel seçimler öncesinde yaşanan bu olayla ilgili kaygılarını dile getirdiler.

DW,AP,AFP/CO,JD

haber-yildirim.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu